trešdiena, 2020. gada 21. oktobris

/ 25.05.2011. /
No Kanovas līdz Medardo Rosso. Itāļu tēlniecības tendences Itālijas valsts apvienošanās gadsimtā.


Š.g. 28 aprīlī Itālijas vēstniecībā Latvijā notika Dr. Lorenzo Ferrarese atklātā lekcija: No Kanovas līdz Medardo Rosso. Itāļu tēlniecības tendences Itālijas valsts apvienošanās gadsimtā.

XIX gadsimts aizritēja cīņās par Itālijas valsts atkalapvienošanos un tieši pirms 150 gadiem šis mērķis beidzot tika sasniegts. Šo ilgo un vētraino laikposmu izdzīvoja arī mākslinieki, kuriem nācās risināt dialogu starp vēsturiskajiem notikumiem un saviem līdzgaitniekiem. Ja labi pazīstam mākslinieciskos izteiksmes līdzekļus glezniecībā un arhitektūrā, tad tomēr mazāk ir zināma tēlniecības loma, attēlojot pretrunas ikvienā lielo pārmaiņu brīdī.

XIX gadsimts iesākas tēlnieka Kanovas un neoklasicisma stila zīmē, ko savos meistardarbos turpina Lorenco Bartolīni un Pjetro Tenerani. Bet romantikas un verisma spēcīgie strāvojumi neatlaidīgi sevi apliecina Džovanni Duprē un Vinčenco Velas skulptūrās. Toreizējie vadošie mākslinieki saskata Itālijas atkalapvienošanās iespējas cīnoties gan kara batālijās, gan vienlaikus arī mākslas laukā.

Šo tik svarīgo Itālijas vēsturisko posmu pārstāv mākslinieki Etore Ferrari un Erkole Roza. Minētais gadsimts noslēdzas ar dažiem tēlniekiem, kuri nodevās jaunu izteiksmes līdzekļu meklējumos, piemēram Vinčenco Džemito un Medardo Rosso. Viņi pavēra ceļu lielajai XIX gadsimta Avangarda revolūcijai.

Šis īsais pārskats, cerams, radīs interesi par kādu mākslas fenomenu, kurš vēl pagaidām nav pienācīgi izpētīts un novērtēts.

Fotogrāfijas no atklātās lekcijas Jūs varat apskatīt šeit.